Discurs de Joan Baldoví en el Debat d'Investidura

divendres, 8 de juliol del 2011

Moció Plurilingüisme, presentada pel nostre grup, a l'Ajuntament d'Almàssera


MOCIÓ PLURILINGÜISME

Joan-Carles Jover i Carbonell, portaveu del Grup Polític Municipal
BLOC – Coalició Municipal Compromís, en aplicació de l’article 97
del ROF i dels articles 96 i següents del Reglament d’organització i
funcionament de l’Ajuntament d’Almàssera, presenta, per a la seua
inclusió i debat del Ple Ordinari, la següent MOCIÓ

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

1) La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’Educació, estableix que el
sistema educatiu espanyol s’orientarà, entre altres fins, a aconseguir
la capacitació de l’alumnat per a la comunicació en la llengua oficial
i cooficial, quan n’hi haja, i en una o més llengües estrangeres. Així
mateix, atribueix a les administracions educatives la provisió dels
recursos necessaris per a garantir l’establiment de programes de
reforç de l’aprenentatge de les llengües estrangeres.

2) L’ORDE 19/2011, de 5 d’abril, de la Conselleria d’Educació, per
la qual s’estableix la Xarxa de Centres Docents Plurilingües en
la Comunitat Valenciana [2011/4482], en compte de servir a les
finalitats previstes en l’esmentada llei, suposa de fet un atac directe
als programes d’ensenyament en valencià, ja que no garanteix en
absolut l’objectiu d’adquirir les mateixes competències lingüístiques
en les dues llengües oficials i almenys en una llengua estrangera.

3) D’altra banda, l’administració ha modificat l’article 10 del
Decret 79/84 sobre l’aplicació de la LUEV, la modificació afecta
els Programes d’Incorporació Progressiva (PIP) i consisteix a
limitar l’extensió del valencià a només una assignatura. Les
conseqüències d’esta mesura són greus perquè modifica un programa
d’ensenyament de forma arbitrària, sense haver-ne avaluat el
resultat, impossibilita que el 71% de l’alumnat puga tenir més d’un
àrea no lingüística en valencià, impedeix la consecució dels objectius
de la LUEV en quant a aconseguir la mateixa competència lingüística
en les dues llengües oficials, deixa el valencià en una situació
d’inferioritat a l’hora d’introduir un model plurilingüe i integrador en
l’ensenyament, afecta les condicions laborals del professorat en quant
que obliga a professorat que fins ara impartia matèries en valencià
a fer-ho en castellà i limita l’autonomia dels centres en la concreció
dels dissenys particulars dels programes aprovats pels Consells
Escolars.

4) I a hores d’ara, la Conselleria d’Educació de la Generalitat,
prepara un decret pel que es regula el plurilingüisme a la Comunitat
Valenciana, on la seua aplicació comporta l’eliminació del programes
lingüístics que, des de fa anys, s’apliquen als centres educatius i, en
particular, els programes d’Ensenyament en valencià i d’Immersió
lingüística. Programes que segons els informes de l’Institut Valencià
d’Avaluació i Qualitat Educativa (IVAQE), depenent de la pròpia
Conselleria d’Educació, fets públics per última vegada l’any 2004, són
els que tenen millor capacitat per a aprendre una llengua estrangera,
sense detriment del domini de les llengües oficials, valencià i
castellà. Així, des de 2004 no coneixem, per tant, cap avaluació del
funcionament dels programes lingüístics. Així i tot, la Conselleria
s’obstina en aplicar uns programes plurilingües experimentals i, amb
aquest decret, generalitzats a tot el sistema a partir de 2012, sense
tindre en compte els resultats dels programes lingüístics actuals.
També sense dubte, l’aplicació d’un model plurilingüe necessita
que l'aprenentatge de totes tres llengües siga introduït amb criteris
educatius, segons allò que la psicolingüística diu sobre l'aprenentatge
de les llengües: immersió en les llengües minoritzades, assoliment
de la lectoescriptura primer en una de les llengües minoritzades i
després en la resta. Totes aquestes recomanacions arreplegades en
la Carta Europea de les llengües de l’any 2000 que va ser signada per
l’estat espanyol i per la pròpia Conselleria.
El model proposat per la Conselleria d’Educació de la Generalitat
Valenciana tampoc garanteix el compliment de la Llei d’Ús i
Ensenyament del Valencià ni dels decrets curriculars de primària
i secundària en el que es refereix a l’adquisició de les mateixes
competències lingüístiques en valencià i en castellà.

Es per tot açò que presentem a consideració, debat i aprovació del
Ple, els següents ACORDS:

a) Declaració institucional de l’Ajuntament d’Almàssera en favor d’un
model educatiu lingüístic de consens, fet amb criteris pedagògics i
de qualitat i amb un paper protagonista del valencià a l’ensenyament
com a garantia de plurilingüisme, d’integració i d’oportunitats de
futur.

b) L’Ajuntament d’Almàssera demana a la Conselleria d’Educació:

§ Que anul·le l’ordre 19/2011, de 5 d’abril, de la Conselleria
d’Educació, per la qual s’estableix la Xarxa de Centres Docents
Plurilingües en la Comunitat Valenciana.

§ Que deixe sense efecte la modificació de l’article 10 del Decret
79/84 sobre l’aplicació de la LUEV.

§ Que retire l’esborrany de decret sobre el plurilingüisme a la
Comunitat Valenciana, que segueix el model gallec, on encara
no s’han donat resultats i sobre tot s’han creat disfuncions
educatives a nivell organitzatiu i del professorat.

§ Que negocie de forma consensuada, amb la comunitat
educativa un model d’ensenyament plurilingüe que garantisca
l’acompliment de les finalitat de la LUEV en base a l’avaluació
dels programes plurilingües, atenent a criteris científics i
pedagògics basats en l’avaluació dels programes lingüístics
actuals i en les recomanacions de l’informe de l’IVAQE , referit
anteriorment.

§ Que implante un sistema d’avaluació que determine el nivell
de competència lingüística de l’alumnat en valencià, castellà i
anglés i els dissenys dels plans de millora en base als resultats.

A Almàssera, ___ de juny de 2011

Signat:

Joan-Carles Jover i Carbonell

Regidor Ajuntament d’Almàssera

SRA. ALCALDESSA – PRESIDENTA DE L’ AJUNTAMENT D’ ALMÀSSERA